your journey starts here

Adviezen tijdens Corona deel 1

STAAN, LOPEN, RUSTEN, SLAPEN

Veel mensen zijn nu verplicht om thuis te blijven of van thuis uit te werken. Dit betekent dat de kans groot is dat we nog minder bewegen dan normaal. Volgens mij is de volledige lock-down niet veraf, waardoor we ook niet meer recreatief buiten mogen gaan wandelen of mogen gaan lopen.

Daarom wil ik jullie via deze weg enkele tips en adviezen meegeven wat je kan doen in deze uitdagende periode.

 

Even kort samengevat:

Wel doen:

  • Eén keer per uur even opstaan en rondlopen als je op een computer werkt.
  • Zorg voor een regelmatige slaaproutine.
  • Maak van de slaapkamer een optimale slaapomgeving (dus geen tv of andere elektronica in de slaapkamer).
  • Plaats maken in je huis waar je kan bewegen/trainen. Maak hier een voorlopige trainingsruimte van voor jezelf.

 

Niet meer doen:

  • De hele tijd op de bank voor de tv zitten. Vervang 10 minuten voor de tv door 10 minuten oefeningen doen.
  • Laat in de avond alcohol drinken. Als je alcohol drinkt, doe dat dan vroeg in de avond.
  • Halverwege de ochtend koffie met een donut nemen. Vervang dit door iets gezond.
  • Niet actief genoeg zijn. Ga eens na wat je redenen hiervoor zijn. Ook in een lock-down kan je actief zijn thuis!

 

Veel mensen hebben last van het feit dat ze te weinig nachtrust krijgen, maar je moet niet alleen naar nachtrust kijken. Als maatschappij hebben we wat slaap betreft een situatie gecreëerd die een negatief effect heeft op de bioritmen die ons hele systeem reguleren. Als je de hele dag zit en niet of nauwelijks beweegt, kun je ‘te moe zijn om te gaan slapen’ doordat het ritme van slaap en activiteit is verstoord. Onderzoek heeft uitgewezen hoezeer onze behoefte aan rust en activiteit met elkaar verweven zijn. Om je bioritmen goed op elkaar afgestemd te houden, moeten er vier elementen aanwezig zijn:

 

  1. Staan: Onderzoek in de jaren dertig van de vorige eeuw wees uit dat universitaire studenten die op hoog niveau sportten en twee weken op bed moesten doorbrengen, een hoeveelheid spiertonus kwijtraakten die zij in enkele maanden training hadden opgebouwd. Als je een paar minuten per dag overeind staat, houd je je spiertonus al intact.
  2. Lopen: hoe intensiever en hoe vaker je beweegt, hoe beter het is. Maar wandelen is ook een goede basisactiviteit. Onderzoek heeft uitgewezen dat medisch gezien de grootste kloof qua fysieke activiteit bestaat tussen mensen die helemaal niet bewegen en mensen die af en toe van de bank opstaan en iets doen, hoe weinig dat ook is.
  3. Rusten: na een flinke fysieke inspanning is rust noodzakelijk om je spieren en innerlijke balans te herstellen. De meeste mensen hebben hier geen moeite mee omdat ze na zwaar werk of een intensieve workout afgepeigerd zijn. Maar de behoefte aan geestelijke rust wordt pas sinds kort serieus genomen. Als je geestelijke rust gelijkstelt aan dufheid, is het beeld misleidend. Mensen die mediteren, waardoor onder meer hun geest tot rust komt, hebben na de meditatie een scherpere geest. Meditatie stompt de geest niet af en sust het brein ook niet in slaap. Meestal is er sprake van een toename van de hersenactiviteit. Dit zorgt voor een kalme alertheid.
  4. Slapen: Onderzoekers weten nog steeds niet waarom we slaap nodig hebben, maar wel dat dit noodzakelijk is. De meeste recente theorie luidt dat slaap het brein in staat stelt om zich te ontdoen van toxinen die zich gedurende de dag in het brein hebben opgehoopt. Tijdens het stadium van slaap worden bijvoorbeeld seniele plaques verwijderd, die de ziekte van Alzheimer kunnen veroorzaken. Tijdens de slaap consolideren we in ons langetermijngeheugen wat we overdag in de vorm van kortetermijnherinneringen hebben geleerd. Zonder deze activiteiten kan ons brein (en de rest van ons lichaam) door te weinig slaap of een slechte slaap worden geschaad.

 

De conclusie is dat het type activiteit dat je kiest gebaseerd moet zijn op je ideeën over actief zijn. Er is geen bewegingsprogramma dat voor iedereen geschikt is, ondanks de heilzame effecten die door de overheid worden beloofd als je regelmatig beweegt. Waar het ons om gaat, is dat de kloof wordt gedicht tussen een volledig zittend bestaan en een actief bestaan. Onze oplossing is de formule staan, lopen, rusten en slapen. Als je meer aankunt, des te beter. Staan, lopen, rusten, slapen is niet het absolute minimum dat jou tot een luiwammes maakt. Integendeel, het is een gezonde norm die je je leven lang kunt volhouden, zelfs als je oude klasgenoten die uitblonken in sport inmiddels een bierbuik hebben…

Succes!

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *