Begin met het waarom

Enkele jaren geleden heeft Simon Sinek het boek geschreven ‘Begin met het waarom’. Dit gaat voornamelijk over de leiderschapstijlen en hoe de organisaties succesvoller kunnen zijn door zich te richten op het Waarom. Maar in plaats van de inhoud van dit boek op de studio te richten, wou ik testen wat er gebeurt als ik de inhoud vertaal richting de gezondheid zodat ik jullie hiermee ook kan helpen.

Simon Sinek heeft het over de Gouden Cirkel die onderverdeeld is in drie niveaus (van binnen naar buiten): Waarom, Hoe en Wat. Deze drie gebieden corresponderen met de drie belangrijkste gebieden in onze hersenen.

Het jongste gebied van onze hersenen is de neocortex, die correspondeert met het Wat-niveau. De neocortex is verantwoordelijk voor ons rationele en analytische denken en ons taalvermogen.

De middelste twee gebieden vormen het limbisch brein. Het limbisch brein is verantwoordelijk voor al onze gevoelens, zoals vertrouwen en loyaliteit. Het is ook verantwoordelijk voor al het menselijke gedrag en al onze besluitvorming, maar het bezit geen taalvermogen.

Als we van buiten naar binnen communiceren, als we eerst communiceren wat we doen, is dat niet hetgeen wat ons gedrag motiveert. Als we van binnen naar buiten communiceren, praten we echter rechtstreeks tegen het deel van het brein dat de besluitvorming aanstuurt. Het taalgedeelte van ons brein stelt ons vervolgens in staat om onze beslissingen te rationaliseren.

Dit betekent dat – als we ons gedrag willen veranderen van een ongezonde levensstijl naar een gezonde levensstijl – wij een zeer duidelijke waarom voor onszelf moeten gaan formuleren. Stel jezelf niet gewoonweg als doel dat je bijvoorbeeld 5 kg wilt afvallen. Dat is het hoe. En als je die 5 kg wilt afvallen door te sporten, dan is sporten het wat. Dus als je naar de studio komt voor een intakegesprek en je vertelt tegen mij dat je “graag 5 kg wilt afvallen door twee keer per week bij ons te komen sporten onder begeleiding”, dan zal ik je gegarandeerd vragen waarom jij die 5 kg kwijt wilt geraken. Vaak wordt er hierop geantwoord omdat ze “niet meer in hun kleren passen” of “dat de weegschaal 80 kg (of 90 kg of 100 kg) begint te naderen en dat je dat niet wilt” of “dat ze er nu iets aan willen doen voordat het de spuigaten uitloopt”, wat voor mij een heel vaag antwoord is. Dan mogen ze mij ook niet kwalijk nemen als ik blijf doorvragen waarom ze die 5 kg kwijt willen J.

Wat zijn voor mij goede voorbeelden van een goede waarom waardoor je je sportroutine of een gezonde levensstijl zal blijven aanhouden:

  • De dokter heeft je verteld dat je diabetes/hartproblemen/leverproblemen/andere gezondheidsproblemen zal krijgen als je zo blijft voortdoen en je zou graag wat langer leven zodat je nog je kleinkinderen groot zie worden.
  • Je wilt meer zelfvertrouwen hebben omdat je je dan beter in je vel voelt zodat dit ook een positieve invloed heeft op andere aspecten van jouw leven.
  • Je wilt een fitte mama/papa/opa/oma zijn voor jouw (klein)kinderen.
  • Je hebt een bepaald doel, zoals de Antwerp Ten Miles lopen of andere sportwedstrijden waar je naar streeft én je bent iemand die telkens een andere sportwedstrijd als doel heeft.

Als je je Waarom eenmaal helder hebt, je consequent aan je eigen waarden en principes houdt en consistent bent in alles wat je zegt en doet, hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat alles in de juiste volgorde blijft.

Voorbeeld: Je zit met een probleem dat je jezelf niet toe kan aanzetten om gezond te eten.

Begin met het waarom:
Jouw waarom is bijvoorbeeld dat je meer zelfvertrouwen wilt hebben omdat je je dan beter in je vel voelt zodat dit ook een positieve invloed heeft op andere aspecten van jouw leven.

Dan ga je over naar het hoe:
Je moet dan gezond gaan eten zodat je je fitter, gezonder en energieker voelt en op een gezond gewicht op de weegschaal komt waardoor je dan meer zelfvertrouwen kweekt.

Als laatste ga je over naar het wat:
Enkel gezonde voeding kopen, het ook klaarmaken en natuurlijk ook opeten.

Het Waarom verschaft de context voor al het andere. Steeds weer beginnen met het Waarom zorgt voor een ingrijpende en langdurige impact op het resultaat. Beginnen met het Waarom inspireert mensen om te handelen.

Dus zorg ervoor dat je voor jezelf zeer helder en duidelijk formuleert wat jouw Waarom is. En laat al jouw handelingen en actie van daaruit voortkomen.

Heel veel succes gewenst!

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *