Het belang van (voldoende) slaap

Voldoende slapen is even belangrijk in je dagelijks leven als gezond eten en voldoende bewegen. Volwassenen hebben ongeveer 7/8 uur slaap nodig per dag. Slapen is belangrijk voor zowel het lichaam als de geest. Voor personen die vaak sporten is slaap ook belangrijk i.v.m. het spierherstel. Als je diep en voldoende slaapt, dan pluk je hier overdag de vruchten van. Je voelt je overdag:

  • Fit
  • Vrolijk
  • Alert
  • Uitgerust

Tijdens een diepe slaap herstelt het lichaam zich. (Spier)weefsels worden herstelt en het zenuwstelsel en je immuunsysteem worden onderhouden. Verder blijkt ook als je over een langere periode van tijd te weinig slaapt, je een toename zal krijgen van het stresshormoon cortisol. Indien je te weinig slaapt voel je je overdag:

  • Moe
  • Je hebt weinig energie
  • Je kan je minder concentreren
  • Je bent minder alert

Goed en voldoende slapen is zeer belangrijk en daarom worden er in deze blog enkele tips gegeven voor een betere nachtrust:

  • Een goede temperatuur om in te slapen is tussen de 15°C en 21°C.
  • Zorg voor verduistering.
  • Maak gebruik van relaxerende aroma’s in je slaapkamer: lavendel,…
  • Lees een boek of luister ontspannende muziek
  • Mediteer voor het slapengaan
  • Zet je telefoon uit of op stil
  • Zorg voor regelmaat: probeer steeds rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen.

Veel succes!

Thom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *