Hoe maak je een blijvende verandering door?

Tegenwoordig zien de mensen door de bomen het bos niet meer. Er worden allerlei gezondheidsadviezen rond hun oren geslagen hoe ze moeten eten, hoe vaak ze moeten bewegen en hoeveel ze moeten slapen.

Zo ook na de zomervakantie, merk ik dat er veel mensen weer “de moed vinden om aan hun gezondheid te werken”. Zo lijkt het wel of het ok is als we maar enkele keren op een jaar wat op ons lichaam moeten letten: Na de zomer, bij de start van het nieuwe jaar en voor de zomer. Dit zijn zowat de typische piekmomenten in onze sector.

In onze studio probeer ik de mensen ook keer op keer duidelijk te maken dat het belangrijk is dat we consequent met ons gezondheid bezighouden. Het is niet voldoende om 6 maanden van het jaar op ons gezondheid te letten en de andere 6 maanden ons maar volledig laten gaan. Op deze manier creëer je jojo-effecten en belast je je lichaam door de enorme veranderingen die je ondergaat. Want zo gaat het vaak: mensen veranderen meteen drastisch hun levensstijl. Zo drastisch dat ze het niet levenslang kunnen volhouden.

Het is heel belangrijk als jij je levensstijl aanpast om gezonder te gaan leven, dat je iets hanteert dat bij je past. Iets waarbij je niet het gevoel hebt dat je jezelf iets moet ontzeggen. Daarnaast is het belangrijk om te kijken welke verplichtingen je hebt doordeweeks, waarbij er een goede balans is tussen je werk, je relatie, je vriendschappen en je gezondheid.

Hierbij is planning heel belangrijk. Iedereen heeft maar 24 uren tijd op een dag. Niemand krijgt hier bij een uitzondering op. Als iemand anders het kan, dan kan jij het ook. Het is puur kwestie van plannen en prioriteiten te stellen.

We hebben het altijd maar “druk-druk-druk”, maar vaak blijkt dat we onze tijd niet efficiënt invullen. We verliezen veel tijd door te multitasken, door toch maar tussendoor onze sociale media te checken of voor de zoveelste keer de nieuwsberichten lezen op het internet, we zappen maar wat rond in onze zetel voor de tv. Je zal ervan versteld staan hoeveel tijd er overblijft als je efficiënt je tijd benut.

Wat betreft het bewegen, hoeft het absoluut niet telkens een uur te duren. Want vaak wordt er dan al snel gedacht dat je geen tijd hebt om je een uur vrij te maken, zeker als je je daarna nog wilt opfrissen. Vaak is enkel al een half uur wandelen voldoende, zeker als je dat meerdere malen op een week doet. Of neem vaker de fiets dan de auto. Als je al die kleine veranderingen optelt, dan krijg je een mooie som van beweging op het einde van de maand, laat staan op een heel jaar. En deze kleine, vaak moeiteloze veranderingen kunnen na verloop van tijd een groot verschil maken.

Ook op vlak van eten en drinken. Als je je dagelijkse glas of glazen alcohol laat en enkel in het weekend drinkt met mate, of je avondeten bij één bord houdt in plaats van een tweede keer op te scheppen terwijl je eigenlijk geen honger meer hebt, kan op lange termijn al een groot verschil maken.

Soms heb je hulp nodig van externe die op een aantal van jouw blinde vlekken kan wijzen. Je moet er uiteraard wel voor openstaan voor de adviezen en zelf voldoende gemotiveerd zijn om er iets aan te doen. Daarom is het belangrijk om doorheen je oppervlakkige motivatie te gaan en te kijken wat jouw dieperliggende motivatie is. Om een voorbeeld te geven: als je graag 5kg wilt afvallen, waarom wil je dan dat gewicht verliezen? Vaak gaat het niet enkel om dat getalletje op de weegschaal. Er zit veel meer achter. Vaak gaat het over meer zelfvertrouwen krijgen: aantrekkelijker zijn voor jouw partner of over het feit dat je eindelijk eens die kleren wilt kopen die ze alleen maar in een kleinere maat hebben dan de jouwe.

Er zijn verschillende factoren waar eraan gewerkt moet worden om resultaat te behalen. Niet enkel het fysieke aspect is belangrijk, maar ook het mentale en het organisatorisch aspect is heel belangrijk. Het beste wat je kan doen is één ding tegelijk veranderen totdat je daarmee een nieuwe gewoonte creëert. Hou dit ongeveer 8 weken vol tot je weer een nieuwe verandering aanbrengt om hiervan ook een gewoonte te maken.  Een mens heeft ongeveer 8 weken nodig om een nieuwe gewoonte te creëren. Dus het beste advies dat ik jou kan geven is: werk stap voor stap, verandering na verandering. Als we iets levenslang willen behouden, dan hebben we toch tijd om stap voor stap te werken? En het voordeel is dat je hiermee toch tijd wint aangezien je de nieuwe gewoonte consequent blijft toepassen waardoor je niet telkens terug opnieuw moet beginnen 😉

 

Heel veel succes gewenst!

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *