Hoe omgaan met acute stress?

In deze tijden van Corona blijven velen niet gespaard van acute stress. Stressdeskundigen geven aan dat acute stress sterk wordt verergerd als de onvoorspelbaarheid in je leven toeneemt en je in toenemende mate het gevoel hebt dat je geen controle over je leven hebt.

Hieronder leg ik je graag uit wat je kan doen als je te maken krijgt met acute stress. Dit zijn tevens ook goede tips om deze Coronacrisis door te komen:

  • Zorg voor voldoende rust en slaap.
  • Neem elke dag tijd voor jezelf zodat je in alle rust even alleen kunt zijn.
  • Ga naar buiten om je verbinding met de natuur in stand te houden.
  • Zorg voor een actief leven, zodat je niet aan de situatie geketend bent.
  • Deel de taken en verantwoordelijkheden. Vraag hulp voordat je overweldigd raakt.
  • Creëer regelmaat, zodat je beter kunt omgaan met onvoorspelbare gebeurtenissen.
  • Zoek een activiteit die je het gevoel geeft dat je controle over de situatie hebt.
  • Zoek een vertrouwenspersoon met wie je je gevoelens kunt delen zonder dat je beoordeeld wordt.
  • Zet jezelf niet te veel onder druk door meer te doen dan je aankunt.
  • Onderdruk de drang om jezelf als slachtoffer te zien.
  • Plaats jezelf niet in een isolement; blijf sociaal actief (indien nodig digitaal).
  • Zoek mensen op die in dezelfde situatie zitten, met je meevoelen en je op een positieve manier kunnen steunen.
  • Bied weerstand tegen te veel zelfkritiek. Wees niet te hard voor jezelf en zie de ups en downs van emoties als iets natuurlijks.
  • Neem waar mogelijk de tijd om je dankbaarheid voor vreugdevolle momenten echt te voelen.

 

Geen van de bovenstaande zaken zijn ingewikkeld. De meeste spreken voor zich. Maar acute stress is zo’n ernstige verstoring dat hij ons bewustzijn in de war stuurt. We doen dan dingen waarvan we diep vanbinnen weten dat ze niet goed voor ons zijn, zoals te veel alleen zijn, een slachtofferrol aannemen en angst en ongerustheid de overhand geven door onze emoties te onderdrukken.

Acute stress bedreigt onze gezondheid en ons welzijn op elk niveau, dus ook ons lichaam. Voor de meeste mensen geldt echter dat ze met tussenpozen acute stress ervaren, hopelijk niet al te vaak. We moeten de discussie verbreden en er ook de onzichtbare stress van alledag bij betrekken die meer schade aanricht dan mensen beseffen. Als deze schade jarenlang onopgemerkt blijft, kan ze rampzalige gevolgen hebben. We hebben het dan over de verborgen boosdoener chronische stress.

Hoe je naast het bovenstaande lijstje verder wilt weten hoe je het beste met stress kunt omgaan, kan je de webinar bekijken op onze Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=YoyJ-eJiLzo

Als er nog vragen zijn, mag je mij altijd contacteren.

Hou jullie goed in deze moeilijke tijden!

 

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *