Je mentale gezondheid en corona

Gisteren was het nogmaals in het nieuws: veel mensen hebben het psychologisch moeilijk tijdens de lockdown. Ik begrijp dat heel goed, zeker als je alleen woont. Dan lijkt het me inderdaad niet evident als je niet tijdelijk bij een familielid of ouders kunt gaan wonen en letterlijk alleen in je kot zit.

Maar daarnaast zullen er ook wel mensen zijn die in het algemeen moeite hebben dat ze hun familieleden en vrienden niet zien. Dit is uiteraard ook heel goed te begrijpen. Ik ervaar zelf ook dat ik mis om mijn familie te zien en mijn ouders nog eens te kunnen vastpakken. Een videocall is niet hetzelfde, al is het natuurlijk een zegen dat zoiets nu bestaat. Vijftien jaar geleden was dat nog absoluut niet het geval (als ik het mij goed herinner) dus hier mogen we wel dankbaar voor zijn.

Toch wil ik vanuit mijn eigen ervaring wat tips geven hoe je deze periode het beste kan doorkomen.

 

  1. Leer iets nieuw

Er zijn mensen die nog volop aan het werken zijn en daarnaast ook nog hun kinderen onderwijs moeten geven. Voor hen is deze tip misschien niet zo evident. Maar voor anderen is het nu wel een goed moment om iets nieuw te leren.

Zelf ben ik ook begin deze week gestart met een onlinecursus die 6 weken duurt. Heel boeiend allemaal wat ik leer en dat zijn dingen die ik ook kan toepassen in mijn werk. Ook ik heb meer vrije tijd dan anders en doordat ik iets nieuw aan het leren ben dat mij interesseert, vliegt de namiddag altijd voorbij. In de voormiddag plan ik alle trainingen waardoor de namiddag vrij is om de cursus te volgen, maar ook om blogs te schrijven, webinars voor te bereiden enz. Maar moest ik nu niks te doen hebben, zou ik nog steeds geneigd zijn om iets te gaan bij leren. Nu heb ik de tijd die ik anders niet zou hebben als alles terug zou opstarten.

Dus probeer voor jezelf ook uit te maken of jij ook iets nieuw kan leren. Dit hoeft niet per se voor je werk te zijn (want mijn werk is ook mijn hobby en ik weet dat dat niet bij iedereen zo is), maar het kan ook bijvoorbeeld een nieuwe taal leren zijn, of leren tekenen/schilderen, iets nieuw leren koken of een nieuwe vaardigheid leren… Er zijn mogelijkheden genoeg. Vind voor jezelf iets waar jij je volledig in kan verdiepen.

 

  1. Creëer regelmaat waarvan je in de toekomst ook profijt gaat hebben.

Dit kan op vlak van bewegen zijn, gezond eten, regelmaat in de tijdstippen om te eten, momenten waarop je gaat slapen en opstaan… Indien je geen tijd hebt gehad om hierover na te denken, is nu het moment om een regelmaat te creëren voor jezelf en je gezin dat haalbaar is. Regelmaat zorgt voor rust in je hoofd en daarnaast kan je jezelf nieuwe gezonde gewoonten aanleren. Is dat twee tot drie keer per week sporten, uit kookboeken gezonde maaltijden toveren, op tijd gaan slapen… Als je jezelf deze gewoonten aanleert, ga je hier later ook profijt van hebben want dan ga je dit meer op automatische piloot beginnen te doen omdat het een gewoonte is geworden. Een mens heeft 6 tot 8 weken tijd nodig om van iets een gewoonte te maken. Waarom dan nu niet beginnen om dit dan verder door te trekken als alles terug opstart? Maak een schema op voor jezelf en hou jezelf hieraan. Kweek discipline bij jezelf om dit vol te houden want nu ben je uit de rush van het dagelijks leven. De weekenden zitten niet meer vol met afspraken met vrienden en/of familie. Maak nuttig gebruik van de tijd die je hebt en creëer gezonde gewoonten voor jezelf. Zorg dat je hiervan duidelijke doelstellingen vooropstelt voor jezelf.

 

  1. Maak je thuis gezelliger dan dat het al was

Misschien kan je manieren bedenken om je huis nog gezelliger te maken. Er wordt van ons verwacht dat we zoveel mogelijk in ons kot vertoeven, waarom het dan niet gezelliger maken? Misschien kan je de inrichting van je woonkamer wijzigen, of familiefoto’s ophangen, of een bepaalde muur een ander tintje geven (nu dat de doe-het-zelf-zaken toch opengaan) … Ik denk wel dat je creatief genoeg bent om te zien hoe jij je van jouw thuis nóg meer jouw thuis kan maken.

 

  1. Wees dankbaar

Ik hoop dat je bij de groep behoort waarvan iedereen van je omgeving nog gezond en wel is. En ik hoop dat jijzelf ook nog gezond bent op dit moment. Als dit het geval is, kan je heel dankbaar zijn dat iedereen gezond is en dat je tot nu toe bespaard bent gebleven van een enorm verdriet.

Ben je toch niet gespaard gebleven, dan kunnen we dankbaar zijn voor het verplegend personeel die voor je naasten zorgen en zich dagdagelijks inzetten in uitdagende omstandigheden. We kunnen dankbaar zijn dat er een zorgsysteem bestaat. We kunnen dankbaar zijn dat er iets bestaat als technisch werkloosheid en andere ondersteuningen die we vanuit de overheid krijgen. Er zijn andere landen die hier niet van kunnen profiteren en nog meer in de miserie zitten. Op dat vlak hebben we het echt wel goed in België. Probeer ook de positieve zaken van ons land te zien. Overal, ook hier, zijn er wel dingen die misschien beter kunnen. Maar slecht hebben we het ook zeker niet als we het vergelijken met sommige andere landen.

Elke dag dankbaar zijn helpt je door moeilijke periodes heen.

 

  1. Ga meer naar buiten

Natuurlijk met het nodige respect voor anderen. Maar in de natuur rondwandelen en je hoofd leegmaken – ook al is dat maar een kwartier of een half uur – doet al heel veel voor een mens. We hebben nog steeds de kans om naar buiten te gaan, in tegenstelling tot de strengere regels in Frankrijk. Dus maak hier zeker gebruik van. Je mentale gezondheid zal hierdoor zeker op vooruit gaan.

 

Dit zijn de eerste dingen die in mij opkomen wat betreft het onderhouden van je mentale gezondheid. Hopelijk ben je hier toch al iets mee geholpen en kan je hiermee voort.

Indien er toch nog vragen zijn, laat het mij gerust weten. Ook in deze periode sta ik graag voor je klaar.

 

Blijf gezond!

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *