Meer digitalisering door corona

Sinds de lockdown zijn er heel veel online initiatieven vanuit verschillende sectoren ontstaan. Ook wij doen hieraan mee aangezien we toch op een of andere manier onze klanten willen blijven coachen op vlak van hun gezondheid. Als de mensen niet tot bij ons mogen komen en wij niet naar hen mogen gaan, dan lukt het niet anders dan dit digitaal te doen. Dit wordt dan vaak gepromoot op sociale media, een media waar ik voor mijn privé-leven zo goed als geen gebruik meer van maak. De reden hiervoor is dat er toch veel ego bij komt kijken op sociale media. En net als een (computer)virus word je erdoor besmet en begin je ook mee te doen zonder dat je het zelf beseft. Althans, dit is de conclusie dat ik voor mezelf heb getrokken. Vandaar dat ik de sociale media enkel nog gebruik voor mijn werk. Op die manier bespaar ik ook veel tijd uit en lees ik meer boeken dan dat ik zit te scrollen op de nieuwsfeed.

Als er bedrijven online initiatieven beginnen te nemen of meer gebruik van beginnen te maken, komt er ook al eens ego naar boven drijven. De dochter van een beroemde politicus, Indira Gandhi, zei hierover: ‘Er zijn twee soorten mensen: degenen die het werk doen en degenen die aanspraak maken op roem. Probeer bij de eerste groep te horen; daar is het getouwtrek minder erg.’

Wie met zijn werk aanspraak maakt op roem, concentreert zich niet echt op zijn werk. Hij gebruikt het werk om zichzelf in het middelpunt te plaatsen. Dit is wat ik heb gezien bij veel Amerikaanse salesgoeroes op sociale media. Die heb ik ook uiteindelijk ontvolgt.

Indira Gandhi beweert dat er maar heel weinig mensen zijn die werken omdat ze er plezier in hebben, omdat ze met hun werk in dienst staan van anderen, mensen die – zonder bijbedoelingen – helemaal opgaan in hun werk. De meeste mensen die zich verschuilen achter hun werk, streven daarmee andere doeleinden na. Of ze willen door middel van hun prestaties roem verwerven.

Als ik mij laat vangen in mijn begeerte naar roem denk ik constant aan de mensen en hun mening. Wat voor indruk maak ik op hen? Vinden ze het ook goed wat ik doe? Ik blijf niet bij mezelf, ik maak me afhankelijk van het oordeel van de mensen. Ja, ik stel me onafgebroken voor hoe ik mijn volgende publieke optreden zoveel effect kan meegeven dat ik ook voldoende applaus voor krijg. Natuurlijk doet het ons allemaal goed wanneer we worden gewaardeerd en bevestigd. En het zou hoogmoedig zijn als we zouden denken dat we volledig onafhankelijk zijn van lof en waardering. Het gaat er niet om daar geheel vrij van te worden, maar het zoeken naar erkenning te relativeren zodat we er ons niet afhankelijk van maken. Geen gemakkelijke evenwichtsoefening.

Op sociale media ga je jezelf ook gemakkelijk vergelijken met andere mensen. Hoe doen zij het? Hebben ze meer volgers? Welke contents plaatsen ze? En eerlijk gezegd: ons Instagram-account is eigenlijk een mikmak van vanalles en nog wat. Als je ons account vergelijkt met sommige andere accounts uit onze branche, dan ziet dat van hen veel professioneler uit. Het is mooier gerangschikt. De foto’s zijn bedrukt met hun logo of de titel van hun content. Toch ben ik niet van plan om hier iets aan te veranderen. Voor mij is het belangrijkste werk dat ik doe, mijn klanten resultaten laten behalen. Of dat ons Instagram-account er nu netjes uitziet of helemaal up-to-date is, speelt daar weinig rol in. Belangrijkste is dat onze klanten tevreden zijn.

Zodra ik mijzelf in mijn werk met anderen vergelijk, zet ik mijzelf onder druk. Ik ben met mijn gedachten niet bij mijn werk. Het werk verloopt niet meer soepel omdat het niet van binnenuit komt. Ik kijk alleen maar naar de anderen om te zien of ze sneller zijn dan ik. Ik word door mijn werk opgejaagd en merk helemaal niet dat ik mij niet meer op mijn werk kan concentreren. Ik ben niet meer zelf de handelende persoon. Integendeel, ik word opgejaagd om steeds meer te doen dan de anderen. Ik maak mijn eigen waarde afhankelijk van het resultaat van mijn werk en van de vergelijking met anderen. En hierdoor richt ik mijn werk van binnenuit helemaal te gronde.

Daarom heb ik ook iedereen ontvolgt op Facebook. Dit betekent niet dat ik geen vrienden meer heb op Facebook. Het betekent gewoon dat ik hun statusupdates niet meer op mijn nieuwsfeed zie. Ik volg enkel nog belangrijke organisaties in mijn branche die met nuttige informatie komen, zoals de maatregelen die wij zouden moeten nemen als we terug open mogen. En als ik effectief even aan een persoon in mijn vriendengroep denk en wil weten hoe het ermee gaat zonder die persoon te moeten opbellen, kan ik die persoon nog altijd opzoeken in de zoekfunctie.

Voor mij is dit een hele goede oplossing om nog beter te kunnen gefocust blijven op mijn werk en mijn werk van binnenuit te kunnen doen. Door iedereen te ontvolgen, is Facebook ook niet meer zo interessant waardoor ik daar ook geen tijd meer aan verspeel. En dit zorgt er ook voor dat ik mezelf niet meer ga vergelijken met anderen, of dit in het verleden nu bewust gebeurde of niet. Dit zorgt ervoor dat ik veel creatiever word, met veel eigen ideeën kom in plaats van een halve kopie te maken van iemand anders. Dit zorgt ervoor dat ik mij nog meer kan focussen op de behoefte van onze klanten. En hier is waar het eigenlijk om gaat en ik elke dag met veel plezier nog veel werk verzet, ondanks de coronacrisis.

Het is een tip dat ik aan jullie kan meegeven. Het voelt ook een beetje als een bevrijding aan. Je begint steeds meer je creatieve brein te gebruiken en het klinkt misschien een beetje raar, maar je begint jezelf ook steeds meer te herontdekken.

Veel plezier als je het besluit neemt om ook jezelf meer te gaan herontdekken. Je zal versteld staan tot welke ontdekkingen je komt en je zal jezelf nog comfortabeler voelen met gewoon jezelf te zijn, ook met je rare kantjes.

 

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *