Meer slapen door af te vallen

Hoe meer je weegt, des te moeilijk is het om voldoende slaap te krijgen. Overgewicht of zwaarlijvigheid is een obstakel voor een goede nachtrust. Bovendien word je er overdag slaperig en minder energiek van.

 

Afvallen is een van de beste remedies tegen oververmoeidheid. Het mechanisme werkt twee kanten op. Als je beter slaapt, val je gemakkelijker af. En als je afvalt en beter slaapt, loop je minder risico op andere kwalen, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartziekten.

 

Als je te zwaar bent, kan een paar kilo afvallen veel uitmaken voor je nachtrust. Volgens een Johns Hopkins-studie verbeteren dieet en activiteit de slaapkwaliteit van mensen met overgewicht. Vooral door je buikvet terug te dringen, slaap je beter.

 

Je kunt afvallen door een uur minder tv te kijken en een uur langer te slapen. Zo’n kleine ingreep kan op den duur een flink gewichtsverlies opleveren – volgens een onderzoek bijna 7 kilo in een jaar.

 

Als je zorgt dat je slank blijft, slaap je beter. En als je beter slaapt, heb je minder trek en maak betere voedingskeuzes. Omdat nachtrust en voeding zo nauw zijn verwegen, kun je een positieve spiraal creëren waarin de elementen elkaar versterken. Begin bij je volgende maaltijd. Als je één dag de juiste dingen eet en goed slaapt, komt de positieve spiraal op gang.

 

Door de lockdown zullen onze activiteiten sowieso wat beperkter zijn doorheen de dag. Waarom dan niet een uur langer slapen? Je zal je snel veel beter voelen, minder snel grijpen naar suikers en veel productiever zijn. Maak gebruik van de extra tijd die we krijgen!

 

Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *