Tijd vs. Sporten

Een veel gebruikt excuus om niet te hoeven sporten is het gebrek aan tijd. De meest belangrijke vraag is echter of er wel degelijk een gebrek is aan tijd? Tijd kan je op verschillende manieren creëren. Één van deze manieren is door een concreet tijdsschema op te stellen en je eraan houden. Je zal merken dat je op deze manier al veel tijd kan uitsparen. Dit kan door bepaalde taken te bundelen of ze productiever uit te voeren.  

 

Ga ook voor jezelf na of de tijd die je nodig hebt om te sporten er niet voor gaat zorgen dat je op termijn meer tijd gaat creëren, doordat je meer energie krijgt van het sporten en dus minder snel moe zal zijn. Hierdoor zal je dagelijks meer taken kunnen vervolmaken. 

 

Je kan ook op alle momenten van de dag bij ons terecht. Zo zijn we er al vanaf 6:30 en zijn we beschikbaar tot laat in de avond. Zo zal je altijd wel een gaatje vinden waar je toch een training kan inplannen.  

 

Merk je dat tijd een veelgebruikt excuus is, terwijl je eigenlijk niets productief doet met deze tijd, probeer dan ook zeker eens om over te schakelen naar Personal training. Hierdoor zal je veel minder snel je afspraken verzetten. Je weet namelijk dat er iemand op je wacht. Je zal hierdoor ook meer rekening houden met je sportafspraak en deze wekelijks nakomen! 

 

Het is ideaal om een vast ritme te creëren doorheen de week. Dit is makkelijker vol te houden. Eens je aan het ritme gewend ben zal het heel normaal aanvoelen om op bepaalde momenten te komen trainen.  

 

Zelf ben ik papa van 2 kleine meisjes en besef ik dus als geen ander dat er niet altijd tijd is om te kunnen gaan sporten. Toch probeer ik er ook voor te zorgen dat ik aan mijn wekelijkse trainingen geraak. 

 

Dit kan op verschillende manieren. Om te beginnen fiets ik alle dagen van en naar het werk wat neerkomt op ongeveer 20 km per dag. Verder heb ik elke woensdagavond de volleybaltraining van het team waar ik in speel. Dit houdt natuurlijk ook in dat ik elk weekend een wedstrijd heb. Dit zijn toch telkens trainingen of wedstrijden (met opwarming erbij) van om en bij de 2 uur of langer.  

 

Dit zorgt er natuurlijk voor dat ik al wat beweging heb tijdens de week. Wil ik echter nog een extra keer trainen dan probeer ik om dat voor de werkuren te doen. Dit wil natuurlijk wel zeggen dat ik de kinderen vroeger op de crèche moet afzetten. Na de werkuren is het moeilijker. Net als zoveel andere wil ik dan graag naar mijn gezin en zorgen dat mijn partner niet alles alleen moet bolwerken.  

 

Je moet er dus zelf voor zorgen dat je hiervoor tijd kan maken. Lukt het je niet om veel tijd te maken zorg er dan voor dat je het maximale kan halen uit de korte trainingen die je wel kan doen! 

 

Ignace

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *