Tips voor thuiswerken

Door de nieuwe en ingrijpende coronamaatregelen zullen velen van jullie terug meer thuis moeten werken en je zal de komende tijd minder sociaal contact hebben. Dit kan veel invloed hebben op je mentale en fysieke welzijn. Hierdoor worden er in deze blog tips uitgewerkt om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken.

  • Zorg voor een aangename werkplek
    • Kies een ruimte uit waar je je goed voelt om in te werken. Het is ook belangrijk dat je deze ruimte ‘reserveert’ als werkruimte. Hiermee wordt er bedoeld dat je na het werken niet meer in deze ruimte moet zijn en je dus niet heel de dag in dezelfde setting zit.
  • Een goede werkhouding aannemen
    • Als je gaat zitten moeten je bovenbenen horizontaal zijn.
    • Je rugleuning moet de rug goed ondersteunen of plaatst een kussen of dergelijke voor extra ondersteuning.
    • Stel je bureau qua hoogte in zodat deze gelijk is aan je armsteun.
    • Zorg dat je beeldscherm op ooghoogte staat en je loodrecht naar het scherm kijkt.
  • Kies duidelijke werktijden
    • Als je thuiswerkt is het moeilijker om je werk naast je neer te leggen. Je zal de neiging hebben om langer door te werken dan normaal. Toch is het belangrijk om jezelf voldoende rust te gunnen. Plan voldoende pauzes in én begin en eindig steeds rond hetzelfde uur. Je zal hierdoor een structuur creëren die werkt voor jou.
  • Creëer een overgang
    • Je vertrekt na het werk steeds met de auto, fiets of te voet naar huis. Dit is nu niet mogelijk. Probeer toch een overgang te creëren door bijvoorbeeld tien minuten buiten een wandeling te maken nadat je thuis gewerkt hebt.
  • Communiceer met je collega’s, vrienden,…
    • Probeer je collega’s, vrienden, familieleden nog te bellen, videobellen,… Blijf nog in contact met mensen die je graag om je heen hebt. Dit zal je op mentaal gebied veel bijbrengen want iedereen heeft soms wel eens een luisterend oor nodig.
  • Blijf bewegen
    • Blijf bewegen tijdens en na je werkuren. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling tijdens je pauze, voer enkele yoga-oefeningen uit,… Elke vorm van beweging zal je goed doen. Je zal je hierdoor meer geconcentreerd voelen doorheen de dag.

Veel succes met het uitvoeren van bovenstaande tips!

Coach Thom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *