Twee soorten motivaties

Motivatie is een belangrijk aspect bij het sporten. Door motivatie zal je je vooropgestelde doelen makkelijker bereiken en zal je voor sporten steeds tijd vinden in je dagelijks leven. Er zijn verschillende soorten motivatie. In deze blog worden er twee besproken, namelijk: de intrinsieke en extrinsieke motivatie.

  • Intrinsieke motivatie: Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie om te sporten vanuit jezelf. Je traint omdat sporten plezierig is en voldoening geeft. Je hebt dus geen stimulansen van buitenaf nodig.
  • Extrinsieke motivatie: Bij extrinsieke motivatie komt de motivatie niet uit jezelf. Het komt dus door welbepaalde reden van buitenaf. Een voorbeeld hiervan is: je vriend, vriendin, familieleden hebben je al meermaals aangespoord om iets aan je gezondheid te doen. Hierdoor ben je beginnen sporten zonder dat je dit in eerste instantie zelf wilt.

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk intrinsiek gemotiveerd bent. Dat wil niet zeggen dat extrinsieke motivatie ‘slecht’ is. Stel je begint te sporten door stimulansen van buitenaf maar na een tijd begin je zelf je eigen doelen te stellen en zelf plezier te ervaren tijdens het sporten, dan kan extrinsiek gemotiveerd zijn geen kwaad. Dit omdat je de extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie omgezet hebt. Probeer dus steeds persoonlijke doelen te stellen. Er zijn een aantal stellingen die je voor jezelf kan stellen m.b.t. je persoonlijke doel(en) en motivatie:

  • Wat is er voor jou belangrijk? Waarom wil je of ben je beginnen sporten?
  • Waarom is dit doel belangrijk voor jou?
  • Hoeveel geloof heb je in jezelf om deze aanpassing te maken?
  • Stel steeds kleine tussendoelen die leiden naar je groter doel.

Noteer heel helder en duidelijk voor jezelf wat jouw grootste motivatie is aan de hand van de bovenstaande vragen. Dit zal jou helpen om het gezonde levensstijl vol te houden.

 

Veel succes!

Thom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *