Wat moet ik doen als ik wil vermageren?

Eerst en vooral moeten we een duidelijk verschil maken tussen vermageren als in kilo’s op de weegschaal of vermageren als een verlaagd vetpercentage. Het aantal kilo’s die op de weegschaal verschijnen zijn een optelsom van verschillende factoren in ons lichaam. Hier moeten we bijvoorbeeld rekening houden met vet, spieren, vocht, beenderen,…. Al deze factoren samen bepalen ons lichaamgewicht. Als je dus enkel kijkt naar de weegschaal zullen al deze componenten moeten zakken als je een lager gewicht wilt bekomen.

Is je doelstelling echter om er strakker en scherper uit te zien dan kan je je beter richten op het verlagen van je vetpercentage. Door het vetprecentage te laten zakken zullen we ervoor zorgen dat alle spieren meer zichtbaar worden.

Je lichaam heeft elke dag een bepaald aantal calorieën nodig om te kunnen functioneren. Dit is voor onze ademhaling, beweging, vertering en ga zo maar door.

Je lichaam haalt de energie uit de voeding die we tot ons nemen. Haalt je lichaam meer energie uit wat we eten dan het vebruikt bij wat we doen? Dan spreken we over een calorie-overschot. Dit calorie-overschot wordt opgeslagen in ons lichaam onder de vorm van vetten. Als we niet voldoende energie halen uit wat we eten in vergelijking met wat we doen, dan krijgen we een calorie-tekort. Door dit calorie-tekort zal het lichaam je vetreserves aanspreken om zo te voldoen aan de calorievoorraad die nodig is.

Door meer te gaan bewegen zorgen we er uiteraard voor dat we meer calorieën gaan nodig hebben. Hierdoor gaan we zorgen voor een groter calorie-tekort waardoor we meer van onze opgeslagen vetten gaan aanspreken om aan de benodigde calorieën te komen die ons metabolisme van ons verwacht.

Een andere manier om het te benaderen is om gezonder te gaan eten. Hierdoor krijgen we al minder calorieën binnen en zullen we dus sneller een calorie-tekort opbouwen. Wat dan uiteraard weer positief is voor onze vetmassa.

Een gezond vetpercentage voor mannen ligt tussen de 12 en 20 %. Voor vrouwen – die van nature wat meer vetpercentage hebben – ligt dit tussen 20 en 30%.

Is dit een doel dat je wil bereiken? Kom dan zeker langs bij ons in de studio. We helpen jullie met plezier verder!

 

Tot snel!

Het Move For Health team

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *